Главная | Регистрация | Вход | RSSПонедельник, 25.11.2024, 19:46

Сайт Запорожской общеобразовательной школы №90

Меню сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Жемчужины профессионального мастерства

Ярошенко
Наталія Володимирівна

вчитель української мови та літератури
спеціаліст першої категорії




Розробка уроку з української мови для 6 класу з теми:
" Дієслово як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль. Особливі форми дієслова: дієприкметник, дієприслівник
( загальне ознайомлення)"



Читати далі...



Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну  роль у реченні; 

ознайомити їх з особливими формами дієслова – дієприкметником та  дієприслівником;

формувати уміння учнів розрізняти дієслова і дієслівні форми, розвивати навички творчого мислення, зв’язного мовлення; 

виховувати в учнів любов до української мови, до природи, почуття дружби і колективізму.

Тип уроку: комбінований.

Методи і прийоми: елементи проектної технології, пошуково-евристичні, практичні, наочні ( з    використанням   інноваційних технологій).

Обладнання: учнівська схема-презентація , роздатковий матеріал, проектор і учительська  презентація «Дієслово», підручник, таблиця, запис на дошці.

Література:  

1. Українська мова: Програма для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання / Н. В. Бондаренко, О. М. Біляєв, Л. М. Паламар, В. Л.

Кононенко. – Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2005. – 152 с.
2. Миронюк С. Компетентнісний підхід у навчанні української мови і літератури // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. –№29. – С. 11-14.
3. Руденко О. Життєва компетенція учнів у вимірі освітніх інновацій// Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. – №24. – С. 2
4.Зимова калина. Збірка віршів для дітей / Укладач Троян М.Ю.- К:»Веселка», 1993
5. Глазова О.П., Дика Н.М. Рідна мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003.
6.Глазова О.П. Кольорове слово: Зведений комплект з розвитку зв’язного мовлення. 6 клас. – Харків: Веста, 2005.

Хід уроку.

1.Організаційна частина.Добрий день діти , шановні гості! Я вітаю вас на нашому уроці!

1.Перевірка домашнього завдання.
-
Діти хто нагадає яке було домашнє завдання?
( Виписати по 4 прислів’я із займенниками, 2 займенника розібрати як частину мови; вивчити вірш про зиму.)

Хто не виконав?
1. Літом хто гайнує, той зимою голодує.
2. Хто багато хоче знати, тому треба мало спати.
3. Гарно того вчити, хто хоче все знати.
4. З пісні слова не викидають і свого не вставляють.
5. Сухарі з водою, аби, милий, з тобою.
6. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Хто – займенник, п.ф. – хто, відносний, Н.в., підмет.
Свого – займенник, п.ф. – свій, присвійний, Р.в, ч.р., множ., додаток.
Слово вчителя.
Так як у вас письмове завдання у кожного виконане по- різному, то в кінці уроку ви здасте зошити і я перевірю як ви його виконали, та виставлю оцінки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Вступна бесіда.
-
Діти давайте пригадаємо, який розділ мовознавства ми вивчаємо?
- Що вивчає морфологія (частина мови й грам. ознаки, способи словозміни)
- Скільки всього частин мови?
- Які частини мови є самостійними? А які – службовими?
- Які частини мови не належать ні до самостійної, ні до службової

2. Презентація - актуалізація опорних знань учнів.
3. Слово вчителя.Ми продовжуємо вивчати розділ науки про мову - морфологію. А для того, щоб згадати які частини мови ми вже вивчили і що про них дізналися, я запрошую моїх помічників провести невелику екскурсію – презентацію країною Морфологією
4. Подорож країною Морфологією (учнівська презентація).

Ми продовжуємо мандрівку країною Морфологією. На карті подорожі , яку ми створили, можна простежити наш маршрут, дізнатися, в гостях у кого ми побували, а до кого ще треба буде завітати. Мешканці Морфології всі дуже різні і по-своєму цікаві. У кого в гостях ми вже побували і про що дізналися, розкажемо і вам.
Учень
А) У першому містечку нас зустрічали іменники. Які ж вони розумні! Вони знають всі на світі назви предметів, явищ, географічних об’єктів, імена істот, пояснюють всім хто це? і що це?
Учень
Б)Привітними, добрими, щирими, уважними, щедрими виявилися жителі наступного містечка – прикметники. Серед них є веселі і серйозні, говірливі і мовчазні, але всі вони вкажуть на будь-які прикмети, ознаки і дадуть відповіді на питання Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї?
Учень
В) У третьому містечку нас зустрічали числівники. Ці мешканці дуже серйозні і люблять точність, у них постійно все підраховується, вони завжди готові відповісти скільки чого і котрий по порядку, але дуже ображаються, коли ми їх неправильно пишемо.
Учень
Г) Останніми нас зустрічали займенники. Після знайомства з ними, ми зрозуміли, що це занадто таємничі жителі, вони не люблять багато говорити, але знають багато, бо коротко, не називаючи про що йде мова , дадуть відповідь хто? Де? Кого? Який? Чий? Скільки?
Слово вчителя.
Дякую моїм помічникам.
5. Бліцопитування (слайд )


Слово вчителя.
А щоб перевірити і закріпити знання, набуті під час знайомства з цими мешканцями, проведемо бліцопитування.(Коментар: нагадаю, що усні відповіді повинні звучати чітко, конкретно і швидко)
4. Гра зі словами – двійниками
-
Діти, ми знову повертаємося до країни Морфології. Нещодавно я дізналася, що там загубилися невеличкі слова – мешканці, які просять допомогти їм знайти своє містечко. Допоможемо?
- Це слова: віз, став, ніс.
- Які це частини мови? Поставте питання і поясніть їх значення (це іменники, назви предметів, питання що?)
- Але ці частини мови не погоджуються.
- Чи можуть вони означати щось інше і відповідати на інші питання?(Так. Що робив? Означає дію)
- Ці слова допомагали у написанні вірша Анатолію Качану. Зараз ви почуєте цей вірш і зробите висновок, чи змогли ми допомогти їм знайти їхнє містечко.
(СЛАЙД)

Слово вчителя.Отже, діти, ми побачили, що слова, які вживаються у мові, можуть означати різні поняття і відповідати на різні питання, тобто належати до різних частин мови, як ось ці, але точно встановити це можна тільки в реченні.
- Куди ж ми проведемо ці слова, до якого містечка?(і до іменників, і до дієслів)

ІV. Оголошення теми і завдання уроку.
Слово вчителя. Аж ось ми дібралися до нового містечка .Його назва Дієслово нам ніби і знайома, але ми повинні обов’язково завітати до них, щоб дізнатися про його мешканців багато цікавого і невідомого.
Тема сьогоднішнього уроку «Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Особливі форми дієслова(загальне ознайомлення).
(СЛАЙД)
Запишіть у зошити з дошки число, класна робота, тему уроку.
Дітки, ви, мабуть, помітили, що клас незвичайно оформлений, а це тому, що весь мовний матеріал на уроці буде присвячений темі…
А якій саме, відгадайте загадку (СЛАЙД)

Які характерні особливості зими?
- Чи любите ви справжню сніжну і морозну зиму?
- Щоб відчути дух зими, сьогодні ми будемо говорити про неї.
- Увага на слайд!
- Сьогодні на уроці ми (завдання без теми)

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація знань учнів.
-
Дітки, давайте згадаємо, що ви вже знаєте про дієслово з початкових класів.
- Спробуємо дати відповіді на запитання слайду>(СЛАЙД)

2. Робота з підручником.
- Діти, зверніть увагу, що таке ж правило, що називається дієсловом, є і в підручнику, стор. 156.
На наступний урок ви повинні знати його напам’ять.
VI. Закріплення нового матеріалу.
1. Слуховий диктант. Поетична хвилинка із завданням «Хто більше?»
- Діти, згадайте, що одним із домашніх завдань було вивчити вірш про зиму. Зараз декілька учнів ( 3) по черзі прочитають вивчені вірші, а всі інші у зошитах запишуть дієслова, які почули і запам’ятали.
1). Дорожній майстер грудень
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою.
2). Місяць січень очі мружить:
- Я сердитий, та не дуже,
Землю пухом укриваю,
Щоб не мерзнуть урожаю. ( Т.Коломієць).
3). Третій місяць зветься лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
Хоче лютий, щоб на світі
Панувала вік зима.
Та поволі сонце гріти
Починає крадькома. ( Н.Забіла).
- Діти, підрахуйте у кого скільки записано слів.
Прочитає той, у кого їх записано найбільше.( Перевірка).
2. Синтаксичний розбір речення. ( Робота в зошиті і на дошці).
-
Діти, ми вже повторили чим виступає дієслово в реченні (присудком).
- Як підкреслюємо присудок?
- Давайте перевіримо наші знання і виконаємо таке завдання>(СЛАЙД)

Перше речення – Ой прийшла до нас зима, завірюху принесла. (Біля дошки учень).
Друге – самостійно у зошитах;
Третє – А мороз скував річки. ( Учень біля дошки).
1- називаємо дієслова в реченні
2- ставимо питання;
3- шукаємо слово, яке пов’язане з дієсловом;
4- підкреслюємо, робимо висновок.
Слово вчителя.Висновок. Найчастіше дієслова в реченні виступають присудком.
3. Морфологічні ознаки дієслова.
Перш ніж перейти до наступної вправи, нам треба згадати , як змінюються дієслова. Звернемося до довідника.СЛАЙД)

Погляньте на слайд. На ньому вказано, як змінюється дієслово.
- Що з цих категорій вам уже відомо? ( час, рід, число, особа).
- Які ви знаєте часи дієслів?
- За чим ми розрізняємо часи дієслів? ( за питаннями).
- Рід, число, особа дієслів залежить від категорії часу і визначаються у реченні.
Зоровий диктант. ( СЛАЙД)

Робота у зошиті, по черзі учні на дошці.


    • Побілієш – що зробиш?, майб. час., однина, 2 особа;

    • Заморожу –що зроблю?, майб. час, однина, 1 особа;

    • Червоніє –що робить? , теперішн. час, однина, 3 особа;

    • Жевріють -що роблять? теперішн. час, множина, 3 особа;

    • Лякалась – що робила?, мин. час, жін. рід, однина.

      4. Ознайомлення з особливими формами дієслова: дієприкметником і дієприслівником.

      Дітки, якщо ви уважно подивитесь на карту Морфології, то помітите, що будиночок Дієслова відрізняється своєю будовою. І це не просто так, а тому, що разом з дієсловом живуть його близькі родичі, або їх ще називають особливі форми – це дієприкметник і дієприслівник.
      Розглянемо слайд.(СЛАЙД).

      Бесіда за таблицею.

      Особливих форм дієслова є дві - цедієприкметник і дієприслівник.
      Дієприкметник
      Із самої назви уже стає зрозуміло, що в ньому поєднуються ознаки дієслова і прикметника. Означає ознаку предмета за дією, і відповідає на питання який? Які? Яка? Яке?
      Дієприслівник. Він поєднує ознаки дієслова і прислівника, означає додаткову дію, ознаку дії і відповідає на питання що роблячи? Що зробивши?
      Більш детально ми вивчатимемо їх у 7-му класі.
      5. Розподільний диктант (СЛАЙД)

      ( 3 учні біля дошки, а решта записують у зошити).
      6. Творча робота у парах.
      Діти, ви вже помітили, що клас прикрашено малюнками і картинами із зображенням зимових краєвидів.
      Роздивіться їх уважніше і складіть у парі 2 речення, логічно пов’язаних між собою, із використанням дієслів і дієслівних форм, про зиму.
      Виразне читання віршів напам’ять.
      7. Робота з підручником.
      Вправа 422 , стор. 157 (дібрати синоніми до дієслів).
      8. Скласти вірш за поданими римами.
      Сніжинки - стежинки; зима – нема.
      VII. Підсумок уроку. Оцінювання.
      -
      Яка частина мови називається дієсловом?
      - Чим дієслово виступає в реченні?
      - Як змінюється дієслово?
      - Які дієслівні форми ми сьогодні вивчали?
      VIII. Домашнє завдання.
      Підручник стор. 156 , § 43, вивчити правила. 1 група. Закінчити вправу 422, підкреслити дієслова, визначити в них час.
      2 група. Виписати з художньої літератури 3 речення, в яких би вживались дієслова і дієслівні форми. Зробити їх синтаксичний розбір.
      3 група. Написати твір-мініатюру « Зимовий день», вживаючи дієслова і дієслівні форми.







Федоріна
Ольга Олександрівна

вчитель фізичної культури
спеціаліст вищої категорії
старший вчитель


Інтерактивні пізнавальні ігри, як форма навчання 
учнів
середнього шкільного віку туризму (з досвіду роботи)


Читати далі...




Игра«Туристский калейдоскоп»

-Здравствуйте! Добрый день, дорогие друзья!
-Сегодня, я предлагаю вам отправиться в необычное путешествие.
-А каким другим словом можно заменить слово "путешествие”? (Поход)
-Каждый из вас знает,что в поход отправляются те, кто не боится дальних дорог. Кто с нетерпением
новых встреч с солнцем, ветром, костром, палаткой и интересными людьми.
-А как называют таких людей? (Туристы)
-Но прежде, необходимо подготовиться к путешествию. Для этого предлагаю сделать веселую разминку.
1.Участники перестраиваются в две шеренги и под музыку выполняют комплекс упражнений ритмической гимнастики.
-Какие виды туризма существуют? (Экскурсионный, водный, горный,  велотуризм )
Тем, кто ответил верно, вручаются жетоны.

-Среди туристов существует свой специфический "невероятный словарь” терминов. Например, "лимит” – ограничение на что либо
(лимит на сахар – 4 ложечки сахара на вечер на человека), "неуловимые мстители” – комары, "костриться” – искать место для костра/разводить костер, «доходяга»- человек, который прошел весь маршрут.
<-Сегодня мы с вами отправимся в пеший поход, но в какой же поход можно отправиться без рюкзака? Вот с него и начнём.
2.Конкурс "Укладка рюкзака”.
На время уложить в рюкзак коврик, спальник, пару обуви, миску, кружку.
-Каждому туристу необходимо знать "секреты рюкзака”, именно это мы и попробуем выяснить.
3.Конкурс "Секрет рюкзака” ( вопросы и ответы):
*Верен ли следующий вывод: чем дальше от спины отодвинут рюкзак, тем тяжелее нести? (Да).
*Как с рюкзаком легче идти? (Слегка наклонившись вперёд).
*Почему в рюкзаке для хлеба определяется место вверху? (Чтоб не крошился).
*Определите место в рюкзаке для сыпучих продуктов. (В середине рюкзака).
*Итак, рюкзаки готовы. Можно идти в поход.А можно ли, если неизвестен прогноз погоды? (Нет)
*Верно. Туристу необходимо знать сводку погоды.
Внимание! Приготовьтесь к следующему конкурсу "Прогноз погоды”.
4.Конкурс "Прогноз погоды”: на основании народных примет вам предстоит рассказать, какая завтра будет погода.
Вечерний ветер стих. Дым от костра поднимается столбом. К вечеру на траве появилась роса. У реки стало холоднее. Какая будет погода? (хорошая, солнечная).
*Вокруг луны появился большой белый круг, а звёзды на небе начинают мерцать. Что это значит? (Будет ненастная погода).
*Вытянутые длинными узкими полосками с запада быстро движутся облака. Ветер, обычно стихающий к вечеру, усиливается. Какую погоду следует ожидать? (Ненастную).(К дождю).
*Ласточки и стрижи летают низко над землёй. Цветы сильно пахнут. К чему бы это? (К дождю).
-Что ожидает ребят на туристской тропе? Конечно, новые задания. Маршрут нашего похода проложен от вопроса к вопросу.
5.Викторина. *Почему в пути привалы для отдыха у туристов должны быть непродолжительными? (Если отдыхать долго, мышцы ног твердеют, идти становится труднее) *Почему туристам во время ходьбы рекомендуется дышать носом? (Меньше жажда) *Почему туристы делают канавки вокруг палатки? (Для стока воды на случай дождя) *Что может служить туристу в походе подушкой? (Вещи) *Кто в походе самый главный? (Руководитель похода) *Что делает замыкающий в туристской цепочке? (Следит за тем, чтобы никто не отстал) *Отчего лечит подорожник? (Останавливает кровотечение; применяется, если кто – то натёр ногу; при укусе осы) *Какой же поход без костра? Чтобы разжечь его необходимо знать ряд правил. 6.Конкурс "Костер по всем правилам”. *Какое топливо не годится для разжигания костра? (Осиновые ветки, хвойные зелёные ветки.). *Что является прекрасной розжигой? (Сухие ветки,сухая трава). *С какой стороны разжигают костёр? (С подветренной). *Костёр разжигается сверху или снизу? (Снизу). 7.Конкурс "Отправляемся в поход”: «Маятник». «Кочки». «Переправа через речку» ( по рейке гимнастической скамейке). «Завал» (Пролезание под гимнастическим конем). «Спуск-подъем»(по гимнастическим лестницам). *Внимание! За каждое нарушение при передвижении на маршруте-штраф-красный жетон! - Давайте подсчитаем заработанные вами жетоны. Определим лучшего туриста  нашей игры. 8.Подведем итоги: Чему мы сегодня научились? - Как вы думаете, пригодятся ли вам эти навыки в жизни? - Кто ходил в походы с рюкзаком, ночевал в палатке, кушал пищу приготовленную на костре? - Какие качества должен воспитывать в себе турист?
- Такой вид отдыха называется активным. Почему? 9. А сейчас давайте разучим такую речёвку. Я буду произносить строчку, а вы мне дружно отвечайте: "Мы туристы!”. Но будьте внимательны! Кто шагает с рюкзаком?
Мы, туристы.
Кто со скукой не знаком?
Мы, туристы.
Кто в дороге целый день?
Мы, туристы.
Кто не знает слова лень?
Мы, туристы.
Эй, ребята, твёрже шаг!
Что турист берёт в дорогу?
Песню, ложку и рюкзак!
Игра « Мы – юные туристы» Цели: изучение основ туристского быта. - развитие интереса к изучению туризма. - воспитание физически здоровой,нравственной личности, любящей и знающей свой край. Ход игры: Ребятам раздаются маршрутные листы, на которых указаны номера следования команды. -Ребята! На каждой остановке вам предстоит проявить максимум стараний и внимательности. Судьи будут оценивать правильность выполнения вами заданий, и проставлять заработанные баллы в маршрутный лист. Прежде чем отправиться в поход, мы познакомимся с законами юных туристов. 1.Нельзя понять смысл туризма, сидя дома. 2.Идешь в поход – не бойся, боишься – не ходи. 3.Плохой поход бывает только у плохих туристов. 4.В походе семеро одного не ждут. 5.Если ты устал – помоги товарищу, и тебе станет легче. 6.Не бери в поход слишком тяжелый рюкзак, тащить его придется твоим товарищам. 7.Дождь туристам не помеха. 8.Каким бы ни был маленьким оставшийся кусочек хлеба, в походе его делят на всех. 9.Как бы ни было трудно в пути, соблюдай  закон– не пищать! 10.Дорогу осилит идущий. 11.Турист это тот, кто людям добро несет. Итак,в путь! Станция «Загадкино». Команде в течение 5 минут судья загадывает загадки на туристическую тему. За каждый правильный ответ команде начисляется 1 балл (приложение 1) Станция «Узловая». Задача– завязать все узлы, показанные на карточке. На выполнение задания дается 5минут. За каждый правильно завязанный узел команде начисляется 1 балл. Бонусные баллы начисляются команде дополнительно за правильно завязанные узлы, вне карточки, если команда вложилась в отведенное время (приложение 2) Туристские узлы: 1а – прямой, 1б – рифовый,1в – встречный, 1г – ткацкий. 2а – академический, 2б – шкотовый,2в – брамшкотовый. 3а – проводник,3б – восьмерка, 3в – "булинь”. 3. Станция «Топознаковая». Команде в течение 5 минут судья показывает карточки с топознаками. Участники определяют значение топознаков. За каждый неправильный ответ снимается 0,5 балла. Если команда справилась быстрее отведенного времени бонус за каждую минуту 1 балл. Если команда ни разу не ошиблась +2 бонусных балла (Если минута пошла, бонусов уже не будет). 4. Станция «Внимательная». Капитану команды и его помощнику предлагается таблица с нечетными цифрами. За 5 минут найти все числа в порядке возрастания. Если команда справилась быстрее отведенного времени бонус за каждую минуту 1 балл(приложение 3). 5. Станция «Костровая». Команде предлагается за 5 минут собрать «хворост» (заранее приготовленные трубочки из бумаги) и выложить виды костров.Если команда справилась быстрее отведенного времени бонус за каждую минуту 1 балл. Виды костров. 1) «Шалаш». 2) «Колодец». 3) «Нодья». 4) «Звездный». 5) «Таежный». 6) «Таежный «Пушка». 6. Станция «Игровая». Эстафеты. 1. «Слалом». Оббежать «змейкой» кегли и вернуться назад, передать рюкзак. 2. «Тоннель». Проходя в обручи с рюкзаком и бегом вернуться назад. 3. «Лабиринт».Проходя в обручи с рюкзаком и бегом вернуться назад. 4. Лазание по гимнастической скамейке с рюкзаком на спине, назад бегом. 5. Эстафета «Ручеек». За победу в каждой эстафете начисляется 3 очка, за 2 место – 2, за 3-1 очко. -Туристы любят петь песни у костра. Поэтому сейчас каждая команда споет свою песенку, а остальные поддержат. -А сейчас, передавая эту шишечку сидящему рядом, я предлагаю вам продолжить фразы: • Мне сегодня понравилось... • Мне сегодня запомнилось… • Я сегодня узнал… • Мне было интересно, потому что… • Я научился… • Мне хотелось бы изменить… • Я расскажу друзьям о… • Я испытываю чувство гордости за… • Моё участие я оцениваю как… • Мне хочется пожелать… Подведение итогов игры. Определение победителей (приложение 5)





Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Ноябрь 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архив записей
Друзья сайта
  • Создать сайт
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Copyright MyCorp © 2024